Verlichtingsbedrijf Signify boekte de voorbije maanden een lagere winst. Dat blijkt uit de presentatie van de derdekwartaalcijfers.

Daar werd door kenners ook alom rekening mee gehouden, vanwege ongunstige marktomstandigheden.

Daarnaast kampt de voormalige Philips-divisie naar eigen zeggen met een moeilijke vergelijkingsbasis. Het resultaat viel echter wel hoger uit dan waar rekening mee werd gehouden.

Onder de streep resteerde een winst van 93 miljoen euro, tegen 110 miljoen euro een jaar geleden. Destijds profiteerde Signify van de verkoop van vastgoed. Die deal stutte de winst met 21 miljoen euro.

Reorganisatiekosten drukten de winst in het afgelopen derde kwartaal met 8 miljoen euro. Kenners rekenden in doorsnee op een winst van 76 miljoen euro.

Topman Eric Rondolat is vooral tevreden over de verbeteringen die zijn doorgevoerd. Hij wees in een toelichting op de verbeterde winstgevendheid en de vrije kasstroom. Verder wees Rondalat op de investeringen die door Signify zijn gedaan op het gebied van innovatie en strategie.

Signify boekte een omzet van krap 1,6 miljard euro, waar de verkopen vorig jaar nog bijna 1,7 miljard euro bedroegen. Bij de lampentak was net als voorgaande maanden sprake van een duidelijke omzetdaling. Bij de divisie LED en Home was in het derde kwartaal ook sprake van een min. De vergelijkbare verkopen bij Professional stegen wel.

Betere winstmarge

Signify handhaafde zijn verwachtingen voor heel 2018. De omzetontwikkeling in de tweede jaarhelft zal gelijk zijn aan die van de eerste zes maanden. Daarbij rekent het bedrijf op een verbetering van de winstmarge, die aan de onderkant uitkomt van de afgegeven bandbreedte van 10 tot 10,5 procent.

Verder spreekt Signify de verwachting uit van een solide vrije kasstroom, die die door reorganisatielasten iets lager zal uitvallen dan een jaar eerder.

Dit jaar behoort het aandeel  Signify met een koersverlies van ruim 30 procent tot de grootste dalers in de AEX-index. Volgens analisten speelt mee dat het bedrijf last heeft van tegenvallers bij de groei van de led-verlichting. Led-lampen zijn duurder in de aanschaf, maar gaan vervolgens ook langer mee. Ze kennen dus minder herhaalaankopen.

Ook lijken consumenten minder snel dan verwacht over te stappen op ‘slimme verlichting’ die gekoppeld is aan internet.

De eerste reactie op van beleggers op de cijfers van vrijdag was wel positief: de koers van het aandeel Signify steeg vrijdag bij de opening van de beurs met 3 procent. Maar vervolgens sloeg de stemming om. Signify noteerde in de loop van de middag liefst 7 procent lager, onder de 20 euro.

(klik voor uitvergroting)